jueves, 4 de marzo de 2010

Tema 1.

Que és un mitjà didàctic?

Un mitjà didàctic és qualsevol eina, instrument, recurs, objecta, etc. que transmet informació entre les persones amb fins educatius. D'aquesta forma, garanteix el procés d'ensenyança-aprenentatge entre els usuaris.

- Característiques generals:

Terminologia diversa: El motiu per el qual se dona aquest fet, és per què qualsevol material pot utilitzar-se, en determinades circuntancies, com a recurs per facilitar els processos d'ensenyança aprenentatge. Per exemple, els llibres, els CD's educatius a diferència d'un curs on-line.

Experiencia mediada o indirecta.

Dispositiu tecnològic (instrument): Serveix de suport i actua com a instrument de mediació per accedir al material (hardware).

Missatge / contingut: Presenta l'informació que gestiona la seva estructura.

Sistema de simbols: Tranmeteix informació a través de textos, vous, imatges estatíques, imatges en moviment, etc.

Organització de la instrucció.

Facilitadors de la comunicació: Proporciona uns determinats sistemes de mediació en els processos d'ensenyança- aprentatge (interecció que genera, pràgmatica que facilita, etc.).

Exemples de mitjans didàctics:

    • Materials Convencionals: Llibres, fotocopies, pissarra, etc.

    • Materials Audiovisuals: diapositives, pel·lícules, programes de televisió, etc.

    • Materials Tecnologics: programes informàtics, pàgines web, websquests, chats, foros, unitats didàctiques, etc.




Les funcions dels mitjans didàctics:
    • Proporcionar informació.

    • Guiar els aprenentatges.

    • Exercitar habilitats.

    • Motivar, despertar i mantenir interès.

    • Avaluar.

    • Proporcionar simulacions.

    • Proporcionar entorns per l'expressió.

  • Un exemple clar de mitjà didàctic és un curs on-line amb el suport d'un campus virtual. Els alumnes realitzen el procés d'ensenyança-aprenentage a través de les interaccións rebudes al campus. Per exemple: A través de l'elaboració del temari, les pràctiques, amb la participació dels foros, el temes de debat, els blogs, etc.

Un exemple de campus virtual seria l'UOC (Universitat a distancia de Catalunya), CEAC, etc.

Bibliografia:

Continguts teorics de l'assignatura (power point del tema 1).

http://www.uclm.es/PROFESORADO/RICARDO/Clasificaciones_medios/doc_ConcepMed.html

http://www.pangea.org/peremarques/medios.htm

2 comentarios:

  1. Actualment, i de cada vegada més, les NTICS estan més presents en tots els camps de la nostra vida quotidiana; en la feina, en la comunicació, dins ca nostra..i per descomptat, dins l'educació.
    Encara que les NTICS estiguin, com ja hem dit molt present, hi ha sector de la població, que no coneixen els recursos que tenim, com s'utilitzen..que es un concepte anomenat bretxa tecnològica.
    I per això, l'educació ha de tenir a l'abast una sèrie de recusos per millorar el coneixement de les noves tecnologies.
    A més a més, aquets recursos, son una manera de motivar a l'alume, de crear una didàctica de millora i en definitiva poder crear un feedback.

    ResponderEliminar
  2. s'ha de tenir present, ja que s'anomena la "bretxa digital", que de cada vegada aquesta es fa més i més gran, ja que els coneixements necessaris són molt més elevats, limitant l'accés de persones que no tenen un mínim de formació en NTIC.
    Per altra banda, les NTIC ben aplicades, abren un ventall de possibilitats inimaginables fa només uns anys, el problema és que l'elaboració dels materials duu més feina, i necessita esser ben elaborada per ser útil, i encara més important, que els seus potencials usuaris la valorin com a útil, ja que si no, és facil que mostrin rebuig vers aquestes, i no utilitzin totes les seves possibilitats.

    ResponderEliminar